Martin - silné priemyselné, obchodné mesto - centrum kultúry a školstva regiónu i stredného Slovenska. Tak ako v každom Slovenskom meste, aj v Martine vidieť pozostatky vlády komunistického režimu - veľké sídliská, ešte väčšie závody, komíny, široké cesty, mnoho budov v meste. Martinčania chcú a potrebujú diaľnicu ako soľ - z hrdosti mesta - bývalých Závodov ťažkého strojárstva - je dnes viac-menej hanba. Budovy chátrajú z miest, kde sa kedysi vyrábali tanky a stroje dnes vyrastajú stromy.
Tým som chcel naznačiť, že v závodoch pracovalo vyše 16 000 ľudí, čo je 27 percent z vtedajšieho, celkového počtu obyvateľov. Mnoho z nich sa odsťahovalo za prácou do Bratislavy, čo je taktiež veľlké mínus v rozvoji mesta - neustály odliv obyvateľstva. Starší už v Martine zostali, opäť negatívum - zvyšovanie nezamestnanosti. Jedna z mála vecí, ktoré Martinčanov aj napriek tomu neopustili - je nádej.
Nádej, pretože veria ohlasom miest, okolo ktorých už diaľnica prechádza, o zvyšovaní počtu obyvateľstva a pracovných príležitostí - dvoch vecí, ideáre rozvoj mesta. V magický, všetkými ospevovaný dátum - 11. novembra 2011, som sa zúčastnil odovzdávania cien mesta Martin a odovzdávania mestskej kroniky, ktoré sa uskutočnili večer, v priestoroch Národného domu (Slovenského komorného divadla).
Popri udeľovaní a preberaní cien, primátor mesta - Mgr. art. Andrej Hrnčiar uviedol, že okolo obeda, dňa 11. novembra 2011 sa odohral významný zlom v dejinách mesta. Spolu s niektorými zástupcami vedenia mesta primátor odhalil základný kameň stavby ,,Diaľnica D1 : úsek Dubná Skala - Turany", ktorej výstavba bola oficiálne začatá na začiatku novembra - podpísaním zmluvy medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou a Váhostavom, a.s.
O niekoľko týždňov potom, začali Martinčania s nadšením konštatovať, že tento úsek diaľnice, sa skutočne začína budovať. Niektorí však majú rezervu, pretože už tu boli vtipy, že sa diaľnice ani nedožijú a nedožili sa, alebo v momente, keď to s plánovanou výstavbou diaľnice vyzeralo dobre a začali sa tešiť, mnohokrát, túto výstavbu zrušili. Teraz, sa však netreba hádam báť, že by výstavbu zastavili, keď už, chvalabohu začala.
Pomalý, ale istý príchod diaľnice dokazuje aj zvýšenie výstavby obchodných centier iach mesta, na miestach, kde pred dvoma rokmi boli krásne, úrodné polia. Každým rokom sa taktiež zvyšuje počet áut, a tým pádom sa zvyšuje i hlučnosť. Martin vstupuje do novej dimenzie a postupne nadobúda novú tvár. Dúfajme však, že dnešná doba na vzhľade mesta, nezanechá budúcim genráciám len nákupné strediská, ale aj niečo, načo by sme mali byť, a načo by mali byť pyšné aj budúce generácie.